Effective local competitiveness based on productive activity towards cultural tourism.

  • Aída Dinorah García Alvarez
  • Victor Hugo Robles Francia
  • Jorge Rebollo Meza
Keywords: Tourism, Competitiveness, Agribusiness.

Abstract

This document contains information about the competitive reactivation of the cocoa producing farm "La Victoria", an agribusiness located in the municipality of Paraíso Tabasco, Mexico, its effectiveness in local economic development, towards a tourist projection.

Some research mentions the alternative of linking agribusiness with sustainable rural tourism as an opportunity to boost the rural areas of the State. This point of origin is the connection of Cultural Tourism and Social Transformation.

The objective of this contribution as a first stage is: To carry out an analysis with theoretical support, in the field of tourism, local cultivation and sustainable local development projects. In a second moment, examine the case of the Hacienda "La Victoria" and its project of reactivation and sustainable development in support of the local economy. Finally present the evaluation, with statistical data on the success trend of this type of activity effective competitiveness.

Author Biographies

Aída Dinorah García Alvarez

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Victor Hugo Robles Francia

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

Jorge Rebollo Meza

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

References

Acerenza, M. (2001). Administración del Turismo (Vol. Vol 1.). México: Editorial Trillas.
BLANKE, J., & CHIESA, T. (2009). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2009. World Economic Forum (WEF).
Budowski, G. (2001). Modalidades agro turísticas y sus limitaciones.
Camacho Gómez, M. (2018). Competencias directivas del empresario agroindustrial . pensamiento y gestión, N° 44 , 15.
Da Silva Sousa, L. (2006). Turismo e desenvolvimento local sustentável na Paraíba. Obtenido de http://www.eumed.net/libros/2006b/lss/
Fletes Ocón, H. B. (2006). Cadenas, redes y actores de la agroindustria en el contexto de la globalización. El aporte de los enfoques contemporáneos del desarrollo regional. Espiral, Estudios sobre Estado y Sociedad.
H. Ayuntamiento de Paraíso. (2010). PARAÍSO. Obtenido de Enciclopedia de Los Municipios y Delegaciones de México; Estado de Tabasco: http://www.inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM27tabasco/municipios/27014a.html
Ibáñez Pérez, R. M. (2011). DIAGNÓSTICO DE LA CALIDAD Y COMPETITIVIDAD DEL SECTOR TURÍSTICO EN MÉXICO. Cuadernos de turismo.
INEGI. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Encuestas de viajeros internacionales. Serie mensual de agosto a noviembre 2018. México. Obtenido de Encuestas.
Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). (2010). Desarrollo de los agronegocios y la agroindustria rural en América: Conceptos, instrumentos y casos de cooperación técnica. San José, C.R.
Marvin Blanco, M., & Hernando Riveros , S. (Oct-Dic de 2011). El agroturismo como diversificación de la actividad agropecuaria y agroindustrial. Desarrollo de los agronegocios y la agroindustria rural en América Latina y el Caribe. Conceptos, instrumentos y casos de cooperación técnica, 17(49), 117-125.
Molina, S. (2004). Turismo y Ecología. México: Editorial Trillas, Serie Turismo Trillas.
Morales Zamorano, L., Cabral Martell, A., Aguilar Valdes, A., Velzasco, A. L., & Holguín Moreno, O. (julio-diciembre de 2015). AGROTURISMO Y COMPETITIVIDAD, COMO OFERTA DIFERENCIADORA: EL CASO. (S. M. A.C., Ed.) Revista Mexicana de Agronegocios, vol. 37, pp. 185-196.
Moreno, M., & Coromoto, M. (2011). Turismo y producto turístico.Evolución, conceptos,componentes y clasificación. Visión general.
Morett Sanchez, J. C. (1986). Panorama general de la agroindustria en México. Revista de Geografía Agrícola., (11-12), 23-47.
Paredes, F. (1998). El factor alojamiento en el panorama del turismo rural. Ponencia del Seminario “Turismo Social en la Región Centroamericana: una alternativa para equidad, la calidad de vida y el ambiente”. IDESPO/ UNA.
Ponce, A. (03 de octubre de 2008). Un paraíso para emprender. Entrepreneur. Obtenido de Entrepeneur: https://www.entrepreneur.com/article/260998
Rosa, A. D. (27 de agosto de 2018). México, el sexto país más visitado del mundo: OMT. El Economista. Obtenido de https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Mexico-el-sexto-pais-mas-visitado-del-mundo-OMT-20180827-0042.html
SAGARPA (Secretaría de Agricultura, Ganadería, Desarrollo Rural, Pesca y Alimentación). (2016). Secretaría de Agricultura y Desarrollo Rural 2017 – 2030. . México. Obtenido de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/255627/Planeaci_n_Agr_cola_Nacional_2017-2030-_parte_uno.pdf
UNWTO, Organización Mundial del Turismo. (2017). Panorama OMT del turimo internacional. Obtenido de https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419043
Published
2019-10-01
How to Cite
García Alvarez, A. D., Robles Francia, V. H., & Rebollo Meza, J. (2019, October 1). Effective local competitiveness based on productive activity towards cultural tourism. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(4), 52-66. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/101