Gastronomic tourism, typical agri-food products and designations of origin. Development possibilities and expectations in Mexico

Keywords: gastronomíc tourism, designations of origin, typical agri-food products, food heritage, Mexico

Abstract

In the framework of tourist experience, food has become one of the main reasons for the trip. Foods with a quality seal linked to origin are objects of interest due to their territorial and socio- cultural links. In Europe, some gastronomic routes, among which the wine routes stand out, are developed on designations of origin (DO) or geographical indications (GI) that give them their identity. Mexico currently has 18 Designations of Origin (DO), of which 15 are for food. However, so far the possibility of articulating gastronomic tourism with these DO has been little explored. The aim of this article is to analyze the possibilities and expectations for the development of gastronomic tourism in the Mexican DO. To do this, an exploratory, descriptive and documentary research was carried out on the territorial and socioeconomic situation of the DO and its possible articulation with tourist activities through a SWOT and CAME analysis. It was found that DOs present contrasting situations that limit or enhance the development of tourism initiatives. It is concluded that gastronomic tourism can contribute to the positioning of DOs, to boost trade and to strengthen production chains, but public policies and mixed funds will be necessary to encourage the development of rural areas.

References

Armesto, X.A. y Gómez, B. (2004). Productos agroalimentarios de calidad, turismo y desarrollo local: el caso del Priorat. Cuadernos Geográficos, 34(1), 83-94.

Bessière, J. y Espeitx, E. (Junio de 2015). Patrimonio alimentario y turismo. Maneras de comer durante las vacaciones y diversidad de estrategias de valorización territoriales: una comparación entre Francia y España. Otras maneras de comer: elecciones, convicciones y restricciones. Conferencia llevada a cabo en el IV Congreso Internacional del Observatorio de la Alimentacion y la Fundacion Alicia, Barcelona, España.

Blanco, D. (22 de marzo de 2018). México gana “8 batallas” en la guerra de los quesos con Europa. El Financiero. Recuperado de https://www.elfinanciero.com.mx/economia/mexico- gana-8-batallas-en-la-guerra-de-los-quesos-con-europa.

Bonilla, J. (2013). Nuevas tendencias del turismo y las tecnologías de la información y las comunicaciones. Turismo y Sociedad, 14, 33-45.

Diario Oficial de la Federación (DOF) (2020). Ley Federal de Protección a la Propiedad Industrial. México: Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión.

Espeitx, E. (1996). Los nuevos consumidores o las nuevas relaciones entre campo y ciudad a través de los productos de la tierra. Agricultura y Sociedad, (80-81), 83-116.

Gascón, J. (2019). Turismo y transformación del espacio rural. En E. Cañada. (coord.), El turismo en la geopolítica del mediterráneo (pp. 41-45). Barcelona: Alba Sud.

Hernández, I., Jiménez, A., Palmas, D., De Jesús, D. y Serrano, R. (2020). Turismo agroalimentario y revalorización de alimentos tradicionales: el caso del yatay (Butia Yatay) en Ubajay, Argentina. Rosa Dos Ventos, 12(2), 309-333.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Katz, E. y Hussak van Velthem, L. (2019) Produits de terroir ou système agricole? Patrimonialisation de l’alimentation en Amazonie brésilienne, In Situ, 41/2019, Produits_de_terroir_ou_systeme_agricole_Patrimonia.pdf.

Mahmoudi, B., Haghsetan, A. y Maleki, R. (2011). Investigation of obstacles and strategies of rural tourism development using SWOT matrix. Journal of Sustainable Development, 4(2), 136-141.

Medina, F.X. (2017). Reflexiones sobre el patrimonio y la alimentación desde las perspectivas cultural y turística. Anales de Antropología, 51(2), 106-113.

Millán. Ma. G. (2012). Las denominaciones de origen y las rutas del vino en España: un estudio de caso. Revista de Ocio y Turismo, (5), 41-66.

Millán. Ma. G. y Agudo, E. M. (2010). El turismo gastronómico y las denominaciones de origen en el sur de España: Oleoturismo. Un estudio de caso. PASOS, 8(1), 91-112.

Millán. Ma. G. y Dancausa, Ma. G. (2012). El desarrollo turístico de zonas rurales en España a partir de la creación de rutas del vino: un análisis DAFO. Teoría y Praxis, 52-79.

Millán. Ma. G. y Morales, E. (2012). Denominaciones de Origen Protegidas (D.O.P.) y turismo gastronómico: una relación simbiótica en Andalucía. Gran Tour, (6), 101-121.

Millán. Ma. G., Amador, L. y Arjona, J. M. (2016). La denominación de origen protegida “Los Pedroches” como una ruta gastronómica del jamón ibérico: análisis del perfil del visitante y evolución futura. Cuadernos de Desarrollo Rural, 13(77),
63-91.
Millán. Ma. G., Morales, E. y Pérez, L. M. (2014). Turismo gastronómico, denominaciones de origen y desarrollo rural en Andalucía: situación actual. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (65), 113-137.

OMT y BCC (2019). Guía para el desarrollo del turismo gastronómico. Madrid: OMT.

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2020). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo- sostenible/
Suremain (de), C.E. (2017). Cuando la alimentación se hace patrimonio. Rutas gastronómicas, globalización y desarrollo local. TRACE, (72), 165-181.

Varisco, C. A. (2016). Turismo rural: propuesta metodológica para un enfoque sistémico. PASOS, 14(1), 153-167.
Published
2021-01-01
How to Cite
De Jesús Contreras, D., & Medina, F. X. (2021, January 1). Gastronomic tourism, typical agri-food products and designations of origin. Development possibilities and expectations in Mexico. Journal of Tourism and Heritage Research, 4(1), 343-363. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/260