Tourist products methodology for its elaboration: cultural and historical product in the coast district, buenos aires province, argentine republic.

  • Marta Noemí Muro University  Atlántida Argentina
  • María del Carmen Saravia University  Atlántida Argentina
Keywords: touristic products, diversification, heritage, history, culture, participation, consensus, agreements

Abstract

Systematic process to the elaboration of new touristic products sustained in field experiences and based in the development of alternatives products for a sun and beach destination in the Coast District, Buenos Aires Province, Argentine Republic. The mentioned District is located at the Southeast of Buenos Aires Province, distant 340 kilometers from Buenos Aires city. It has 96 kilometers along the coast and a width between 2 and 4 kilometers. Its main economic activity is tourism.

This work is organized in two different parts: a general theoretical approximation and an annex which includes as example the historical-cultural product (lighthouses, museums, traditional festivals, wrecks, theme parks and pioneers) selected to this destination.

Two aspects to be considered: first, the intervention in a territory which is a touristic destination that has a highly seasonal product and a marked image; second, its visitors who are expecting to satisfy their expectations, demanding an integrated experience.

It´s important to consider that certain factors seemed to be unquestionable to the effectiveness for reaching the objectives from this proposal which are constitutive parts of this methodology, like as:

  1. Inter-institutional, political, administrative and technical agreements: Municipality and universities.
  2. Agreements between public and private sectors.
  3. The formation of a technical and inter-institutional team.

Author Biographies

Marta Noemí Muro, University  Atlántida Argentina

University  Atlántida Argentina

María del Carmen Saravia, University  Atlántida Argentina

University Atlántida Argentina

References

Bustos, R. (2001) “Patrimonialización de valores territoriales, turismo, sistemas productivos y desarrollo local. Universidad Nacional del Sud Aportes y Transferencias, ano/vol. 8, numero 002-
Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010 de Argentina. Ministerio de Economía Provincia de Buenos Aires.pag153
Carta del Turismo Sostenible conferencia mundial de Turismo Sostenible, (1995) realizada en Lanzarote, Islas Canarias, España.
Costa, L.A (2002) Gestión o Planeamiento, ensayo. Tesis para la Maestría en
“Especialización en Gestión Ambiental Metropolitana", Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires.
De Juan Alonso y Pulido (2002) “Elaboración y Desarrollo de Rutas Turísticas” .ppt. II Congreso Andaluz de Información Turística. Taller de Trabajo. http://www.dipalme.org/Servicios/Informacion/Informacion.nsf/.
Díez, D. (2011) Claves para el diseño y formulación de estrategias competitivas Investigaciones Turísticas. N° 1, enero-junio, 2011, pp. 69-92, ISSN.
Instituto De Estudios Urbanos - Distrito IX. Colegio de Arquitectos Provincia de buenos Aires (CAPBA). 2014. Nuevos desafíos en la construcción de espacios de participación en la gestión del Patrimonio. Iniciativas para el desarrollo local a través del patrimonio urbanoarquitectónico de Gral. Madariaga. https://ieu.files.wordpress.com/2015/01/patrimoniomadariaga_memoria.pdf-
Manual de Construcción de Consenso, Los Procesos Colaborativos, -Fundación Cambio Democrático. Segunda Generación de gestión en conflicto. Derechos Reservados (c)
Fundación Cambio Democrático – DNDA exp. 226993
MINTURD/BID (2011)”Manual de Productos Turísticos” Programa de Mejora de la
Competitividad de los Destinos Turísticos Estratégicos. http:/apps.mintur.gub.uy/Plantur/index.php.
Organización Mundial del Turismo (1995) Carta del Turismo Sostenible conferencia mundial de Turismo Sostenible, Lanzarote, Islas Canarias, España.
Productos Turísticos para el Partido de La Costa,- Buenos a Aires. Argentina. Universidad Atlántida Argentina. http://www.repotur.gov.ar/handle/123456789/4099
Saravia, M. C (2014) Propuesta para la Elaboración de un Programa de Desarrollo de
Walingre Noemí y Villar Alejandro (compiladores). 2014. Gestión de Municipios Turísticos. Universidad Nacional de Quilmes. Bernal
Published
2019-02-11
How to Cite
Muro, M. N., & Saravia, M. del C. (2019, February 11). Tourist products methodology for its elaboration: cultural and historical product in the coast district, buenos aires province, argentine republic. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(1), 123-156. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/34