DIGITAL BRAND IDENTITY APPLIED TO THE TOURISM INDUSTRY: VUELING AIRLINES CASE STUDY

  • investur investur
  • Javier Casanoves-Boix Universidad Internacional de Valencia
  • Mónica Pérez-Sánchez Universidad de Guanajuato

Abstract

This research was carried out to examine the role of digital branding in the tourism sector, and especially the brand identity on the Internet. To this end, the main contributions in the literature related to the study of the digital economy and its application in the tourism sector were analyzed, identifying which variables determine the implementation of digital branding strategies, and especially in terms of brand identity in the airline industry. Once a suitable model was established, a qualitative study was realized using a digital content analysis for a Spanish air operator, Vueling Airlines. The results obtained demonstrate the applicability of digital branding strategies, and specifically brand identity, to tourism business model based on the Internet, considering the determinant variables: (1) logo, (2) naming, (3) slogan, 4) claim, (5) color code and (6) typographic code. It is considered that this study can help managers and investors to face the specific challenges of digital brand identity in the airline industry.

References

Aaker, D. A, & Joachimsthaler, E. (2000). Brand Leadership, The Free Press, New York, NY, pp. 13, 27, 40, 48.
Aaker, D. (2015). La marca según Aaker. (U. P. Incorporated, Ed.)
Alamán, A. P., & Mora, M. J. R. (2012). En la persuasiva Red del eslogan turístico. In Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH (pp. 469-477). Bagatto Libri.
Bassat, L. (2015). El libro rojo de la publicidad. Barcelona: Debolsillo.
Balmer, J. M. T. (2008) Identity based view of the corporation: Insights from corporate identity, organisational identity, social identity, visual identity, corporate brand identity and corporate image. European Journal of Marketing, 42(9–10): 879–906.
Barrientos Felipa, P. (2017). Marketing+ internet= e-commerce: oportunidades y desafíos. Revista Finanzas y Política Económica, 9(1), 41-56.
Burmann, C., Jost, M., & Riley, N. (2009) Towards an identity-based equity model. Journal of Business Research, 62(3): 390–397.
Caiazzo, L., Coates, R., & Azaryahu, M. (Eds.). (2020). Naming, Identity and Tourism. Cambridge Scholars Publishing.
Caldana, A. C. F., Lourenção, M., Krüger, C., Pennabel, A. F., & Dos Santos, N. M. B. F. (2021). Development of a sustainable brand identity model: fostering the implementation of SDGs in the Brazilian power sector. Benchmarking: An International Journal.
Casanoves, J. (2017). Fundamentos de Branding: claves para construir una marca poderosa. Profit Editorial.
Casanoves, J., & Küster, I. (2016). Digital management in tourism: e-business estrategies applied to the air service. International Journal of Scientific Management and Tourism, 2(1), 303-317.
Casillas, M. G. A. (2017). La galaxia internet: Reflexiones sobre internet, empresa y sociedad. Revista Mexicana De Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), 407-412.
Castells, M. (2015). Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet age. John Wiley & Sons.
Cevallos, D. E., Vargas, M. E., Villamar, A. D., & Mera, M. J. (2020). Aportes conceptuales del eslogan publicitario para la construcción de marcas comerciales. Observatorio de la Economía Latinoamericana, (enero).
Chóliz, M., & Marco, C. (2012). Adicción a Internet y redes sociales. Tratamiento psicológico. Madrid: Alianza Editorial.
Chon, M. (2013). Slow logo: brand citizenship in global value networks. UCDL Rev., 47, 935.
Cobos, M. A. (2015). Publicidad turística en España.
Coleman, D. A., De Chernatony, L., & Christodoulides, G. (2015). B2B service brand identity and brand performance: An empirical investigation in the UK’s B2B IT services sector. European Journal of Marketing.
De Arruda, M. T., & Giraldi, J. D. M. E. (2017). Development of an identity model for sector brands. Journal of Fashion Marketing and Management: an International Journal.
De Escobar, A. M., & Avalos, A. (2020). El Ebranding O Branding Digital Fortaleza Del Futuro. Revista de Investigaciones Universidad del Quindío, 32(2), 6-15.
De Rosa, A. S. (2002). E-branding strategies and development of e-commerce and tourism: the case of Italian tour operators.
Díaz, C. G. (2013). Publicidad de alimentos y mensajes de salud: un estudio exploratorio. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (23).
Donaire, J. A., & Galí Espelt, N. (2012). Eslóganes turísticos: Un análisis de los eslóganes de los destinos catalanes. Boletín de la Asociación de Geográfos Españoles, 2012, núm. 60, p. 521-533.
Edelman, D. (2010). El branding en la era digital. Harvard Business Review.
Feijó, V. (2012). Branding Digital: o desafio das marcas na atualidade. In INTERCOM-XIII Congresso de Ciências da Regiâo Sul (Vol. 13).
Fleitman, J. (2013). Color en la publicidad.
García, J. C. P., & Sánchez, E. B. (2020). La creación de los eslóganes de los destinos turísticos internacionales. Pensar la Publicidad, 14(1), 29.
Ghodeswar, B. M. (2008). Building brand identity in competitive markets: a conceptual model. Journal of product & brand management.
Goi, M. T., Goi, C. L., & Wong, D. (2014). Constructing a brand identity scale for higher education institutions. Journal of Marketing for Higher Education, 24(1), 59-74.
González, A. (2016). La importancia del eBranding en el posicionamiento de la empresa digital. Análisis de un caso de éxito: la marca Mr. Wonderful. Universidad de Valladolid.
Grohmann, B. (2008). The effect of logo design on brand personality perceptions.
Hem, L. E., & Iversen, N. M. (2004). How to develop a destination brand logo: A qualitative and quantitative approach. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 4(2), 83-106.
Hoyos, R. (2016). Branding el arte de marcar corazones. Ecoe Ediciones.
ILGO. (2019). Como crear una marca.
Jakšić, A., & Šerić, N. (2018). Brand Identity of Montenegro through Verbal and Visual Elements of its Logo. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 12(4), 134-144.
Kapferer, J. N. (2009). Kapferer's Brand-Identity Prism Model. European Institute for Brand Management, 24, 2014.
Labañino, J., Guevara, G. G., & La Serna, V. O. (2021). La publicidad turístico-cultural de La Habana Vieja, Cuba. Estudio de caso durante 2021. Ecos de la Academia, 7(14), 20-20.
Lozano, M. G. B. (2018). La importancia de un logotipo. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Aragón, La Rioja y Soria, 48(2), 37-37.
Luffarelli, J., Mukesh, M., & Mahmood, A. (2019). Let the logo do the talking: The influence of logo descriptiveness on brand equity. Journal of Marketing Research, 56(5), 862-878.
Macarro, T. G. S. (1994). Semiología tipográfica desde la publicidad en prensa71.
Melewar, T. C., & Jenkins, J. (2002) Defining the corporate identity construct. Corporate Reputation Review 5(1): 76–90.
Mindrut, S., Manolica, A., & Roman, C. T. (2015). Building brands identity. Procedia Economics and Finance, 20, 393-403.
Miraz, M. H., Ali, M., Excell, P. S., & Picking, R. (2018). Internet of nano-things, things and everything: future growth trends. Future Internet, 10(8), 68.
Molina, P. G. (2016). Promoción y comercialización de productos y servicios turísticos locales. UF0084. Tutor Formación.
Muhonen, T., Hirvonen, S., & Laukkanen, T. (2017). SME brand identity: its components, and performance effects. Journal of Product & Brand Management.
O’Connell, J. F., & Williams, G. (2005). Passengers’ perceptions of low cost airlines and full service carriers: A case study involving Ryanair, Aer Lingus, Air Asia and Malaysia Airlines. Journal of Air Transport Management, 11(4), 259-272.
Ortega, E., Mora, P., & Rauld, L. (2006): “El eslogan en el sector turístico español”. En revista Cuadernos de Turismo, N. 17, enero-junio 2006, p. 127-146.
Ortega, E. (2012). Campañas de promoción turística e impacto en la Región de Murcia.
Parra, & Pico (2018). Términos para no morir en la publicidad, https://www.usbcali.edu.co/ sites/default/files/10_pensamientoestrategico.pdf
Poyatos, M. D. F., & Escandell, J. R. V. (2015). Carteles, publicidad y territorio: La creación de la identidad turística en España (1929-1936). Cuadernos de turismo, (35), 157-184.
Rizzo, J. A. S., & Alexandra, J. (2014). Efecto del color en la publicidad para estimular las ventas (Bachelor's thesis).
Ros, V. (2008). Posiciona tu marca en la red: e-Branding. Madrid-España: Netbiblo.
Rusu, M. S. (2021). Street naming practices: A systematic review of urban toponymic scholarship. Onoma Journal of the International Council of Onomastic Sciences, 56.
Schmitt, B., & Simonson, A. (1997), Marketing Aesthetics: The Strategic Management of Brands, Identity, and Image, The Free Press, New York, NY, p. 56.
Suárez, G. D (2018). Texto turístico y publicidad. Viviana Merola, 45.
Sujatna, E. T. S., & Pamungkas, K. (2021). Tourism sites naming in Ciletuh geopark: Toponymic and morphological studies. Kasetsart Journal of Social Sciences, 42(1), 147-152.
Supphellen, M., & Nygaardsvik, I. (2002), Testing country brand slogans: Conceptual development and empirical illustration of a simple normative model, Brand Management, vol. 9, no 4-5, págs. 385-395.
Šusteková, B. S. (2014). Recursos persuasivos en la publicidad turística.
Torrecilla, C., Ausín, J. M., & Guixeres, J. (2016). ¿ Revela el patrón de la mirada el agrado de la publicidad turística?. Esic market, 47(155).
Urde, M. (2013). The corporate brand identity matrix. Journal of Brand Management, 20(9), 742-761.
Valls, J. F. (2010). Reinventar el modelo de negocio para vender más barato. Aproximación al análisis comparado de las estrategias Low Cost. Revista de Contabilidad y Dirección, 11, 11-24.
Vargas, M. R. (2017). El color como estrategia configurativa en publicidad. Sin perder de vista, 64.
Velilla, J. (2010). Branding: tendencias y retos en la comunicación de marca. Barcelona: Editorial UOC.
Villegas, A. J. C., Guerrero, N. E. C., Llanderal, T. C. C., & Sosa, E. S. (2019). Naming un proceso para la creación de nombres de marca. Insigne Visual-Revista del Colegio de Diseño Gráfico-BUAP, 5(25).
Vivar, J. M. F. (2005). Internet en el proceso de globalización y consolidación de los medios de comunicación europeos (Doctoral dissertation, Universidad Antonio de Nebrija).
Westwood, S., Morgan, N. J., Pritchard, A., & Ineson, E. (1999). Branding the package holiday—The role and significance of brands for UK air tour operators.Journal of Vacation Marketing, 5(3), 238-252.
Wong, K. M., & Musa, G. (2011). Branding satisfaction in the airline industry: A comparative study of Malaysia Airlines and Air Asia. African Journal of Business Management, 5(8), 3410-3423.
Published
2022-07-04
How to Cite
investur, investur, Casanoves-Boix, J., & Pérez-Sánchez, M. (2022, July 4). DIGITAL BRAND IDENTITY APPLIED TO THE TOURISM INDUSTRY: VUELING AIRLINES CASE STUDY. Journal of Tourism and Heritage Research, 5(3), 120-140. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/401