Historical and sociological approaches to the teaching-learning processes of the heritage management for tourism

  • Rodolfo León Anchía Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación
  • Pablo Andres Calderón Villalobos Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación
  • Sonia Montero Herrera Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación
Keywords: History, Sociology, Higher education, Management, Tourismo

Abstract

 

History and sociology are cross curricular subjects of knowledge to the profession of tourism and its cultural aspect.

Sarapiquí, Costa Rican territory with a high tourist visitation has a huge historical

heritage wealth, of little exploration on this economical activity which demands the addressing of its origins on behalf of the academy.

Although, mere knowledge of moments and historical processes by students become insufficient related to the tourist activity. In this point the sociological approach comes into play, applying and contextualizing these understandings and relate them with social, cultural, and economical dynamics of the current canton tourism.

This article states the cohesion of both approaches, formulating an interdisciplinaryalternative on the historical approach for Sarapiquí’s case and its relation to themanagement of this type of heritage, which is tourist oriented. This proposal emerges from the reflection of the lectures in the setting of two current courses of the major in management of the recreation and tourism at Sarapiquí Campus, Universdad Nacional, Costa Rica.

Therefore, starting from a bibliographical investigation, the first approach covers four moments and processes which look for the identification of their historical origins. The second approach covers the application of these knowledges by proposing a strategy of management with local organizations connected to this economical activity.

 

Author Biographies

Rodolfo León Anchía, Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación

Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación

Pablo Andres Calderón Villalobos, Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación

Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación

Sonia Montero Herrera, Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación

Universidad Nacional, Costa Rica Carrera, Gestión del Turismo y la Recreación

References

Ander E. Ezequiel. (1995). Introducción a la planificación. Buenos Aires. Lumen.
Ander E. Ezequiel. (1995). Técnicas de investigación social, 24 ed. Buenos Aires:
Lumen.
Barahona C, Miguel et al. (2018). La catedra de Rolando García de humanismo,
interdisciplina y complejidad del CEG-UNA. Tomado de la dirección
http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/nuevohumanismo/article/view/9155/12508 el 8
de diciembre de 2018.
Bourdieu, Pierre. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Editorial Montressor.
Chang, Giselle V. (2010). Patrimonio cultural: diversidad en nuestra creación y
herencia. 2ª edición. San José, CR.: Ministerio de Cultura y Juventud. Centro de
Investigación y Conservación del Patrimonio Cultural: Imprenta Nacional.
García, Rolando. (2006). Sistemas complejos: conceptos, métodos y fundamentación
epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
García, Kenia. (2015). España. “El patrimonio cultural como base para un modelo de
desarrollo endógeno. La herencia cultural del Período Liberal en Costa Rica (1870-
1940) como capital cultural. Un estudio de caso”.
Giddens, Anthony. Sociología (2000). Tercera edición revisada Versión de Teresa
Albero, Jesús Alborés, Ana Balbás, José Antonio Olmeda, José Antonio Pérez Alvajar y
Miguel Requena Revisión técnica de Jesús Cuellar Menezo. Alianza Editorial, Madrid.
La Nación. (16 de mayo 2014). Negocios. Turismo cultural se abre espacio en oferta de
Costa Rica. Negocios. Recuperado del sitio web:
https://www.nacion.com/economia/negocios/turismo-cultural-se-abre-espacio-en-oferta-de-costa-rica/DHEWOOC2O5EFPNRWNBFDMAEQPU/story/ el día 8 de octubre de
2018.
Ministerio de Cultura y Juventud. (diciembre 2016). Entrevista con el español Jordi
Tresserras Juan, experto en gestión del patrimonio cultural y turismo cultural y creativo
Recuperado del sitio web:
http://www.mcj.go.cr/sala_prensa/noticias/2016/diciembre/Consecutivo504.aspx el día
8 de octubre de 2018.
Ministerio de Cultura y Juventud. (2017). Cuenta Satélite de Cultura: Metodología de
medición y resultados. Recuperado del sitio web:
http://www.mcj.go.cr/Cuenta_Satelite/archivos/Metodologia_de_medicion.pdf el día 8
de octubre de 2018.
Mora M. Javier. (setiembre de 2018). Semanario Universidad. Ecofest 2018 llega a
Puerto Viejo de Sarapiquí. Recuperado del sitio web
https://semanariouniversidad.com/cultura/ecofest-2018-llega-a-puerto-viejo/ el día 8 de
noviembre de 2018.
Palafox M. Alejandro, Bolan S. Stephanie. (agosto de 2018). Turismo y acumulación
por desposesión en Cozumel, México. Revista Ateliê Geográfico - Goiânia-GO, v. 12,
n. 2, ago/2018, p. 6-21.
Presidencia de la República. (2016). Reconocimiento Costa Rica, sector turismo.
Recuperado del sitio web: https://presidencia.go.crtag/reconocimiento/ el día 8 de
octubre de 2018.
Sánchez Jaramillo, Luis Fernando, (julio-diciembre 2005). La historia como ciencia.
Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. Colombia. Recuperado de
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134116845005 el 8 de noviembre de 2018.
Sistema Nacional de Áreas de Conservación SINAC. (2014). V Informe Nacional al
Convenio sobre la Diversidad. Biológica, Costa Rica. GEF-PNUD, San José, Costa
Rica
Published
2019-05-02
How to Cite
León Anchía, R., Calderón Villalobos, P. A., & Montero Herrera, S. (2019, May 2). Historical and sociological approaches to the teaching-learning processes of the heritage management for tourism. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(2), 140-160. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/46