Manifestation of Immaterial Culture in the Quinta Normal Heritage Circuit, Santiago de Chile

  • Daniel Paul Universitat de Lleida
  • Carolina Valenzuela Universidad Autónoma de Chile

Abstract

The Quinta Normal Heritage Circuit (Santiago de Chile), located around the park of the same name, is simultaneously a space highly institutionalized and a popular place of encounter. In this space, coexist several museums and cultural centers with an intense program, with events, encounters and cultural manifestation of immaterial kind: spontaneous and festive. In a social segmented city like Santiago this mix of activity is less frequent, that is the reason this analysis contributes with important information on the population perception of the diverse heritage elements. This proposal is focused on inquire the value of the different elements of the immaterial heritage of the area comparing the vision of the institutional agents (through documental analysis and interviews) and the residents (obtained from participant observation and surveys). The results show a clear dichotomy: the institutions tend to concentrate all the attention meanwhile the immaterial heritage tend to go unnoticed, losing a relevant part of the potential that the combination of heritage institutions, the park and the spontaneous popular manifestations can have.

Author Biography

Daniel Paul, Universitat de Lleida

Geographer and PhD in Geography. Academic and researcher. Member of the Department of Geography, History and History of Arts. University of Lleida. Doctor en Geografía. Académico. Departamento de Geografía, Historia e Historia del Arte.

References

Antoine, C. & Brablec, D. (2011). Políticas Culturales: La Acción del Estado y la Sociedad de Oportunidades. Santiago de Chile: Libertad y Desarrollo.
Brodsky, J. (2022). El legado en Cultura de Sebastián Piñera. Ciperchile https://www.ciperchile.cl/2022/01/19/el-legado-en-cultura-de-sebastian-pinera/
Brodsky, R. & Negrón, B. (2005). Chile quiere más cultura. Definición de política cultural 2005-2010. Valparaíso, Consejo Nacional de Cultura y las Artes. http://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2012/03/Chile-Quiere-M%C3%A1s-Cultura.-Definiciones-de-Pol%C3%ADtica-Cultural-2005-2010.pdf
Campaña Gibson, G. (2018). La cerámica de Quinchamalí como patrimonio cultural nacional. Dimensiones materiales e inmateriales de una tradición alfarera. Persona y Sociedad, 32(1), 140-162.
Casals-Alsina, È. (2023). Can the ‘creative city’be sustainable? Lessons from the Sant Martí district (Barcelona). International Journal of Cultural Policy, 1-18. https://doi.org/10.1080/10286632.2023.2222770
CMN (2024). Consejo de Monumentos Nacionales de Chile. Categoría Zonas Típicas. Santiago de Chile, Chile. https://www.monumentos.gob.cl/monumentos/definicion/zonas-tipicas (Consultado en febrero de 2024).
Curivil Bravo, F. (2006). Asociatividad Mapuche en el espacio urbano. Santiago 1940-1970. Santiago de Chile, Universidad de Chile (Tesis de grado) https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/110402
Foster, MD & Gilman, L. (eds.) (2015). UNESCO on the Ground: Local Perspectives on Intangible Cultural Heritage. Bloomington: Indiana University Press.
Frutos, M. & Moreno, J. (2008). Programa de Centros Culturales CNCA. En: García, F. (Ed). Centros Culturales: Proyecciones, Infraestructura y gestión. Valparaíso: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.
Han, JH., Choi, AS., Oh, C-O (2018). The Effects of Environmental Value Orientations and Experience-Use History on the Conservation Value of a National Park. Sustainability, 10, 3372.
Jiménez de Madariaga, C. & Seño Asencio, F. (2019). “Somos de marca”. Turismo y marca UNESCO en el Patrimonio Cultural Inmaterial. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 17(6), 1127-1144.
Meirovich Schapira, S. (2015). Territorios intangibles: el patrimonio cultural inmaterial como inclusión en la Ciudad moderna. I Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Meirovich Scahpira, S. (2013). La función social del Patrimonio Cultural Inmaterial y los desafíos de su preservación en Chile, En Mingote Calderón, JL. Patrimonio inmaterial, museos y sociedad. Balances y perspectivas de futuro. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 54-163.
Navarro, A. (2009). Museos y centros culturales. http://arturo-navarro.blogspot.be/2009/11/una-falsa-disyuntiva-y-la-piramide-de.html
Observatorio de Política Cultural (2014). Informe Situación Presupuestaria en Cultura 2014. http://www.observatoriopoliticasculturales.cl/OPC/seguimiento/situacion-presupuestaria-2014/
Ortega Riquelme, F. (2012). Redes culturales. Un intercambio internacional para la descentralizacion del arte y la equidad cultural en Chile. Santiago de Chile: Universidad de Chile (Tesis doctoral).
Paül i Agustí, D. (2015). Las repercusiones de la programación de los equipamientos culturales de Santiago de Chile en su entorno urbano. Investigaciones geográficas, 2015, 49, 69-88.
Paül i Agustí, D. (2013). Las políticas culturales y sus repercusiones en la imagen de la ciudad. Scripta nova, XVII, 432.
Petronela, T. (2016). The importance of the intangible cultural heritage in the economy. Procedia Economics and Finance. 39, 731-736.
Pietrobruno, S. (2013). YouTube and the social archiving of intangible heritage. New media & society. 15, 1259-1276.
Pontes Giménez, MV (2017). La musealización del patrimonio cultural inmaterial. Granada, Universidad de Granada. (Tesis doctoral).
Qiu, Q., Zuo, Y., & Zhang, M. (2022). Intangible cultural heritage in tourism: Research review and investigation of future agenda. Land, 11(1), 139.
Rodríguez Venegas, V., & Duarte Hidalgo, C. (2020). Saberes ancestrales y prácticas tradicionales: embarazo, parto y puerperio en mujeres colla de la región de atacama. Diálogo andino, (63), 113-122.
Roigé, X., Arrieta-Urtizberea, I., & Seguí, J. (2021). The Sustainability of Intangible Heritage in the COVID-19 Era—Resilience, Reinvention, and Challenges in Spain. Sustainability, 13(11), 5796.
Roigé, X. (2014). Més enllà de la UNESCO. Gestionar i museïtzar el patrimoni immaterial. Revista d’Etnologia de Catalaunya, 39, 23-40.
Schapira, SM. (2013). La función social del patrimonio cultural inmaterial y los desafíos de su preservación en Chile. En Mingote Calderón, JL Patrimonio inmaterial, museos y sociedad: balances y perspectivas de futuro. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España, 174-179.
SIGPA (2024). Sistema de Información para la Gestión del Patrimonio Cultural Inmaterial. Santiago de Chile: Servicio Nacional del Patrimonio Cultural, Chile. https://www.sigpa.cl/region/metropolitana
Testa, A. (2014). Rethinking the festival: Power and politics. Method & Theory in the Study of Religion, 26, 44-73.
Vega Lavandeira, MP. & Zepeda Farias, GA. (2010). Análisis del Programa de Centros Culturales del Consejo Nacional de la Cultura y las Artes: Infraestructura y Audiencias. Santiago de Chile, Universidad de Chile (Tesis doctoral).
Veghes, C. (2018). Cultural heritage, sustainable development and inclusive growth: Global lessons for the local communities under a marketing approach. European Journal of Sustainable Development 7, 349.
Velasco, H. (2012). Las amenazas y riesgos del patrimonio mundial y del patrimonio cultural inmaterial. Anales del Museo Nacional de Antropología. 14, 10-19.
Williams, P., Soutar, GN. (2009) Value, Satisfaction and Behavioral Intentions in an Adventure Tourism Context. Annals of Tourism Research, 36, 413–438.
Published
2024-03-20
How to Cite
Paul, D., & Valenzuela, C. (2024, March 20). Manifestation of Immaterial Culture in the Quinta Normal Heritage Circuit, Santiago de Chile. Journal of Tourism and Heritage Research, 7(1), 242-256. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/547