importance of aerial lines in the Mexico tourism sector

  • Cecilia García Muñoz Aparicio University Juárez Autónoma de Tabasco
Keywords: company, airlines, tourism

Abstract

Tourism today is an activity that contributes to economic growth because according to the National Air Transportation Chamber (2017) the number of passengers increased 10.7%, from 73.2 million passengers in 2015 to just over 82 million passengers in 2016, increase that according to the decrease in the prices of airline tickets. In Mexico, transportation generates activities such as the movement of people, animals, merchandise and equipment. The objective of the work is to know the importance of the airlines in the development of Tourism. The methodology used is of explanatory descriptive type to measure the phenomenon through secondary sources. As a result, there are national capital companies positioned in the market such as Aeromexico, Interjet, Viva Aerobús, Volaris, Aeromar, Mayair and TAR, among others, which contribute to the development and economic growth of the country through the generation of more than one million jobs and their contribution to the gross domestic product.

References

Aeromar (2017). Nuestra Historia. Recuperado: https://www.aeromar.com.mx/nosotros/

Aeroméxico (2015). Acerca de Aeroméxico. Recuperado: https://world.aeromexico.com/es/conocenos/acerca-de-aeromexico/?site=mx

Aerolíneas Mexicanas (2017) Volaris, historia y datos. Recuperado: http://aerolineasmexicanas.mx/lista-de-aerolineas-mexicanas/volaris-historia-y-datos

Álvarez, D. (2015). Las Alas del Deseo: Historia de Aeroméxico a Través de Su Flota. Revista Aire, 15. Recuperado: https://world.aeromexico.com/es/conocenos/acerca-de-aeromexico/historia-flota/?site=mx

Archipiélago (2006). Inicios de la Aviación en México. Archipiélago, Revista Cultural de nuestra América. UNAM, 14(54). Recuperado: file:///C:/Users/HP01/Downloads/19897-31603-1-PB.pdf

Aviación Mexicana (2015). 10 datos interesantes de la aviación en México. Recuperado: www.aviacionmexico.com/10-datos-interesantes-de-la-aviacion-en-mexico/

Ballistrieri, C. A. (2010). Hacia la construcción del futuro transporte aéreo de cabotaje en la argentina. Revista Transporte y Territorio, 2, pp. 18-37.

Blauwens, G., De Baere, P. y Van de Voorde, E. (2008). Economía del transporte (3ª. Ed.), De Boeck Ltd., Amberes.

Cámara Nacional de Aerotransportes (CANAERO) (2017). Beneficios de la Industria Aeréa en México.
Castellanos, J. (2017). Aviación en México genera 2.9% del PIB nacional: IATA. Recuperado: http://a21.com.mx/aeropuertos/2017/05/15/aviacion-en-mexico-genera-29-del-pib-nacional-iata

Díaz, O. y López, A.L (2016). Comportamiento e interrelación del turismo y el transporte aéreo en Colombia. Estudios y Perspectivas en Turismo, 25, 1, pp. 36-56.

Etcheverri, A. (2017). Impulso al turismo en 2017. Milenio.com (10 de octubre).Recuperado: http://www.milenio.com/firmas/azul_e_aranda/Impulso-turismo-milenio_18_917488315.html

García, C.A. (2017). IATA ve buenas perspectivas para aviación del país. El tiempo. (Consultado el 6 de enero, 2017). Recuperado: http://www.eltiempo.com/

Infraestructura Aeroespacial (2015). Historia de la aviación mexicana Recuperado: http://www.aicmaniversario.com/2015/06/historia-de-la-aviacion-mexicana/#more-114

Interjet (2017). Quiénes somos. Recuperado: https://interjet.com/quienes-somos.aspx?culture=es-mx

Leyva, M. A. (2012). Los controladores del tráfico aéreo y la seguridad aérea. El Cotidiano, 173, pp. 35-46. Recuperado: http://www.redalyc.org/pdf/325/32523131005.pdf

Méndez, J.S. (2012).Problemas Económicos de México y Sustentabilidad. Ed. McGraw Hilll. México.

Nardone, A. (2016). La importancia de la conectividad aérea para el desarrollo turístico. El telescopio. Recuperado: http://eltelescopio.com.uy/la-importancia-de-la-conectividad-aerea-para-el-desarrollo-turistico/

Parcerisa, C. (10 de septiembre, 2017). Turismo en México, el sector que más aporta al producto interno bruto. Forbes México. Recuperado: https://www.forbes.com.mx/forbes-life/turismo-mexico-pib/

Parlamento Europeo (2010). Departamento Temático. Políticas Estructurales y de Cohesión. Dirección General de Políticas Interiores. Recuperado: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/note/join/2009/431570/IPOL-TRAN_NT(2009)431570_ES.pdf

Secretaría de Comunicaciones y Transportes (SCT) (2017). Aviación mexicana en cifras 1991-2016. Dirección General de Aeronáutica Civil.

Secretaría de Programación y Presupuesto (1982). El papel del sector público en la economía mexicana. Participación del gobierno de México en el proyecto de investigación.

Seguí J.M. y Martinez, M. R. (2010).Movilidad y sostenibilidad en el transporte aéreo: las compañías de bajo coste en los destinos turísticos de España y Baleares. Revista Transporte y Territorio, Nº 2, Universidad de Buenos Aires. pp. 68-98. Recuperado: www.rtt.filo.uba.ar/RTT00205068.pdf

TAR Aerolíneas (2017). Nuestra flota. Recuperado: ttps://tarmexico.com/about-us/who-we-are

Viva Aerobus (2017). VivaAerobus, Lo que necesitas para Volar. Recuperado: https://www.vivaaerobus.com/mx/info/acerca-vivaaerobus

Volaris (2017). Nuestra compañía. Recuperado: http://ir.volaris.com/Spanish/quienes-volaris/nuestra-compania/default.aspx

Wallingre, N. (2010).Responsabilidad del transporte aéreo en la dinámica territorial para el desarrollo del turismo argentino. El aporte pendiente. Revista Transporte y Territorio. 2, pp. 99-120 https://www.definicionabc.com/general/aerolinea.php
Published
2019-06-03
How to Cite
Muñoz Aparicio, C. G. (2019, June 3). importance of aerial lines in the Mexico tourism sector. Journal of Tourism and Heritage Research, 2(1), 220-234. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/58