The denomination of origin as a tourism marketing strategy: the case of the "amber of chiapas"

  • María del Carmen Navarrete-Torres Universidad Juárez Autónoma de Tabasco México
  • Cecilia García Muñoz- Aparicio Universidad Juárez Autónoma de Tabasco México
Keywords: Denomination of Origin, Amber of Chiapas, Tourism

Abstract

In order to support the production of goods with cultural representation of each area, this work is the results of a research on designations of origin, which are of great interest to the visitor as they combine the historical with gastronomy and landscapes and achieve offer attractions from different regions, besides that they can boost economic development and generate jobs. Mexico has 16 DO. One of these is amber, extracted from mines in the Simojovel de Allende area.

The Industrial Property Law applies to amber as a semiprecious stone, which is of a plant nature, as well as to other articles obtained from it, such as jewelry, pieces of art and religious objects. The geographical area covered by the DO includes the state of Chiapas in its entirety.

The objective was to analyze some aspects of the "Amber of Chiapas", in order to promote a tourism marketing strategy that could be successful in disseminating information about the work of Chiapas artisans.

A documentary research was made with a qualitative approach, secondary sources were consulted. Conclusions Lack of knowledge of the route. There is little diffusion on the part of the responsible organisms and the satisfaction of the tourists and their willingness to return is not published to attract national and international visitors.

Author Biographies

María del Carmen Navarrete-Torres, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco México

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

México

Cecilia García Muñoz- Aparicio, Universidad Juárez Autónoma de Tabasco México

Universidad Juárez Autónoma de Tabasco

México

References

Akaki, P. P. (2018) Denominaciones de Origen e instituciones: análisis de las experiencias mexicanas. SABERES DE ORIGEN, 41.

Baena, G. (1986). Manual para elaborar trabajos de investigación documental. México: Editores

Belletti, Giovanni y Marescotti, Andrea (2011), “Origin Products, Geographical Indications and Rural Development,” en: Barham E. y Sylvander B. (Eds.), Labels of Origin for Food. Local development, global recognition, pp. 75-91, Oxford (RU), Cambridge.

Cárdenas, F. (2001). Comercialización del Turismo. Determinación y Análisis del Mercado. 3ra. ed. Editorial Trillas. México.

Chiapas-Simojovel, http://www.inafed.gob.mx/work/enciclopedia/EMM07chiapas/municipios/07081a.html

DATATUR,www.datatur.sectur.gob.mx/documentos%20publicaciones bct_no40final.pdf

Denominación de Origen. Orgullo de México, https://www.gob.mx/impi/.../libro-denominaciones-de-origen-orgullo-de-mexico

Gobierno del estado de Chiapas (2014), Ámbar de Chiapas. Historia, ciencia y estética. México: Gobierno del Estado de Chiapas.

Hooper, Pablo. 2014. Denominación de origen. México: Asociación Mexicana Para La Protección De La Propiedad Intelectual A.C. Clínicas en Materia de La Propiedad Intelectual, 2014.

Industrial, I. M. (2016). "Denominaciones de Origen" Un Orgullo para México. Ciudad de México: Terracota. Industrial, I. M. (29 de agosto de 2016).gob.mx. Obtenido de https://www.gob.mx/impi/prensa/cacao-grijalva-se-convierte-en-la-15-denominacion-de-origen- mexicana

Instituto Nacional para El Federalismo y El Desarrollo Municipal, https://www.gob.mx/inafed

Instituto Mexicano de la Propiedad Industrial | Gobierno | gob.mx, https://www.gob.mx/impi

Lee, Thomas (2004). Ámbar de Chiapas: historia, ciencia y estética. Tuxtla Gutiérrez, Gobierno del Estado de Chiapas.

Lowe, L. S. (2015). El ámbar de Chiapas: una gema con historia. Arqueología mexicana, 13(74), 66-69.

Mora, C., & Arfini, F. (Eds.). (1998). Typical and Traditional Products: Rural Effect and Agro-industrial Problems: Proceedings of the 52. Seminar of the European Association of Agricultural Economists, June 19-21, 1997, Parma-Italy. Centro grafico dell'Università.

Pimentel Zepeda, Francis. Cadena productiva del ámbar en Chiapas, México. Lacandonia, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 69-84, mar. 2017. Disponible en
Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018, https://www.dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5299465

Presidencia de la República (2013, octubre 20). CIFRAS Y DATOS DEL TURISMO EN MÉXICO. Recuperado el 20 de marzo de 2014, URL, http://www.presidencia.gob.mx/cifras-y-datos-del-turismo-en-mexico/

Profeco. (2014). PROFECO. Obtenido de http://www.profeco.gob.mx/revista/publicaciones/adelantos_04/denom_orig_ene_04.pdf

Programa Sectorial de Turismo, www.sectur.gob.mx/pdf/PlaneacionTuristica/Prosectur_2013_2018.pd

Saberes de Origen “Experiencias de México y Centroamérica,https://www.researchgate.net/...SABERES_DE_ORIGEN_Experiencias_de_Mexico.../SA.

Reportes estadísticos de indicadores del sector turístico del estado de Chiapas, www.turismochiapas.gob.mx/institucional/2017-estadisticas/formatos/JULIO_2018.pdf

Secretaria de Economía 2018, https://www.gob.mx/se/es/archivo/documentos

Secretaría de Turismo | Gobierno | gob.mx, https://www.gob.mx/sectur/
Published
2019-07-19
How to Cite
Navarrete-Torres, M. del C., & García Muñoz- Aparicio, C. (2019, July 19). The denomination of origin as a tourism marketing strategy: the case of the "amber of chiapas". Journal of Tourism and Heritage Research, 2(3), 360-372. Retrieved from http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/82